Een zorgzame dorpsschool

Zorgzaam onderwijs zit in onze genen
Om dit waar te maken is onze onderwijsorganisatie afgestemd op zorg voor alle kinderen op de klasvloer

In de kleuterschool is er klasdoorbrekend hoekenwerk zodat de twee juffen tegelijkertijd de groep begeleiden. Hierdoor kan er extra ingespeeld worden op de noden van alle alle kinderen. Het ruim aanbod in de hoeken is zo op maat van alle kinderen naar inhoud en verscheidenheid in de hoeken.
Juf Annelies ondersteunt wekelijks in nest Wendy zodat Juf Wendy extra tijd en ruimte krijgt om ook activiteiten aan een bepaalde doelgroep aan te bieden. Juf Greta is onze vrijwillige kinderverzorgster die meermaals per week meedraait in nest Grace zodat de juf kan helpen met verzorgende taken en kan helpen om alle kinderen op hun niveau bij activiteiten te betrekken.

In de lagere school is veel zorg op de klasvloer in elk nest. Juf Pauline komt 4 voormiddagen in nest Annie. Zo is er ruimte voor juf Annie om met de kinderen van het eerste in kleine groep aan de slag te gaan voor het aanvankelijke lezen en schrijven en de beginselen van het rekenen. Juf Pauline benut de tijd en ruimte om in het bijzonder kinderen van het tweede leerjaar extra te ondersteunen. In de tweede graad en derde graad komt Juf Katelijne ondersteunt juf Katelijne drie voormiddagen door instructiegevoelige lessen aan een specifieke groep te geven. Meester Pieter ondersteunt door Frans te geven aan het zesde leerjaar terwijl het vijfde met juf Els deze nieuwe taal ontdekt en leert!

Onze troeven

• De leerkracht kent de kinderen door en door aangezien ze twee jaar bij dezelfde leerkracht blijven. De leerkracht heeft er dus ook heel goed zicht op welke zorgen en uitdagingen elk kind nodig heeft.
  • Er worden korte en doelgerichte instructies gegeven zodat de kinderen snel allemaal aan het werk kunnen gaan. Hierdoor leren kinderen heel goed zelfstandig werken. Ze krijgen een goede werkhouding.
  • De instructies worden gegeven in een heel klein groepjes, bijv. per leerjaar. Hierdoor ziet de leerkracht meteen hoe elke leerling de leerstof oppikt. Bovendien hebben kinderen binnen een kleine groep een veiliger gevoel.
  • De kinderen horen het ene jaar bij de jongste kinderen van de klasgroep, het andere jaar bij de oudste kinderen van de klasgroep. Dit bevordert de sociale vaardigheden. Kinderen ervaren heel veel verschillen in hun groep, leren daarmee omgaan en leren daarop inspelen. Zo versterken kinderen elkaar.
  • Vertragen, versnellen, verbreden, verdiepen… Het wordt snel opgemerkt als kinderen noden hebben. Graadklassen en onze schoolwerking in het algemeen bieden flexibiliteit om hierop in te spelen. Zelfs individuele leertrajecten kunnen opgestart worden. Zittenblijven of springen kan geleidelijk.