De lagere school
Na een zachte overgang tussen de kleuterschool en de lagere school landen de kinderen in het eerste leerjaar. Juf Annie neemt hen mee in een nieuw schoolsysteem waarbij we verder bouwen op het kwaliteitsvol kleutersonderwijs en de kinderen laten groeien in hun rol als leerling. In de lagere school kijken wij sterk ontwikkelingsgericht naar de kinderen. Wij zorgen voor de afstemming tussen het leerplan en hun ontwikkeling. Onze zorgvisie is gericht naar de groei bij de kinderen!
Een dag bij Nest Annie
De kinderen komen binnen in de klas, zeggen goedemorgen en maken hun schooltas leeg. Agenda’s en huistaken worden opgehaald, brooddozen worden in de broodbak gelegd en het overige materiaal wordt in de bank gestopt. Een kind brengt de kalenders in orde. De daglijn wordt samen met de kinderen besproken, zo heeft iedereen een overzicht van wat de dag zal brengen.
Juf Pauline is er 4 voormiddagen bij in Nest Annie. Dan staan ze samen in de klas. Juf Annie kan het eerste extra aandacht geven bij het oefenen van nieuwe zaken zoals lezen, schrijven en rekenen. Juf Pauline zal dan extra zorg bieden aan het tweede leerjaar zodat zij met veel begeleiding kunnen groeien. Voor de speeltijd wordt dan ook vooral gewerkt rond taalontwikkeling en ontwikkeling van het wiskundig denken op soms een speelse en soms een gerichte manier. Voor de speeltijd krijgen de kinderen de tijd om fruit of koek in de klas op te eten samen met een gezond drankje.
Nu alle remmen los op de speelplaats! Na de speeltijd doen wij nog even verder, maar maken wij ook tijd voor het hoeken- en contractwerk. In de namiddag zijn de meer ‘ontspannende’ vakken aan de beurt. Voor oriëntatie op de wereld wordt er vooral in groepjes gewerkt. Dankzij de kinderen van het tweede leerjaar, kan er van in het begin al met teksten gewerkt worden.
De kinderen brengen wat ze voorbereid hebben naar voor in de klas. Zo leren de kinderen ook van elkaar. Godsdienst en muzische opvoeding zijn vakken die ook in de namiddag aan bod komen. En ook in de namiddag zijn er uiteraard tussendoortjes. Op het einde van de dag nemen de kinderen afscheid van elkaar aan de hand van een Frans liedje. Tot morgen!
Een dag bij Nest Griet
8u35, de bel rinkelt, alle kinderen gaan samen met de juf naar de klas en legen hun boekentas. Op het bord zien ze al staan welke lessen er vandaag aan bod komen. Zo leggen ze meteen de juiste boeken klaar op hun bank. In de voormiddag komen er voornamelijk hoofdvakken aan bod: de kinderen gaan dus per leerjaar zitten, het 3de leerjaar aan de ene kant van de klas, het 4de leerjaar aan de andere kant van de klas. Zo kan de juf gemakkelijk met elke groep werken. Juf Griet gaat van start met een taalles voor de hele klas. We zetten in op diepgang, vaardigheden, strategieën en woordenschat. Daarom werken wij met één spoor van de Taalkanjers. De juf zorgt voor differentiatie bij de instructie en inoefening voor de twee leerjaren.
9u25, juf Katelijne komt de kinderen van het 4de leerjaar halen, zodat zij afzonderlijk kunnen werken aan het rekenprogramma van het vierde leerjaar. Ook juf Griet kan zich nu even enkel op het 3de leerjaar concentreren.
10u15, even uitblazen tijdens de speeltijd! Na de speeltijd werken we verder aan wiskunde. De voormiddag sluiten we altijd af met het contractwerk. De kinderen gaan zelfstandig aan de slag. Terwijl de kinderen oefenen op hun niveau of kunnen bezig zijn met een eigen interesse is er ook tijd voor verlengde instructie en remediëring. Daarna is er nog tijd voor een liedje en een dansje en het is al middag!
Na de middag nemen de kinderen een andere plaats in: nu zitten de kinderen van het 3de en het 4de leerjaar door elkaar. Lekker gezellig en zo kunnen ze ook nog veel opsteken van elkaar! Tijd voor meer ontspannende vakken nu: wereldoriëntatie, godsdienst en muzische vakken.
15u45, een boeiende schooldag zit er alweer op!
Een dag bij Nest Els
Nadat iedereen in de klas is binnengekomen, beginnen we de dag met een ‘goeiemorgen’! Daarna zien de leerlingen op het digitale bord een ‘geheugensteuntje’ van wat er allemaal moet gebeuren: huistaken en briefjes afgeven aan de juf, boeken en mappen terug in hun bank ordenen, boekentas leegmaken en netjes in de gang zetten.
Op het zijbord staat een overzicht van de lessen die in de voormiddag aan bod komen. Nederlands, wiskunde, Frans: voor elk vak staan de juiste pagina’s en de benodigdheden (tekendriehoek, passer, woordenboek,…) genoteerd. Zo weet elke leerling perfect wat hij/zij nodig heeft om de les te kunnen volgen.
Nu kan de les beginnen! Verschillende werkvormen komen aan bod zodat alle kinderen maximaal begeleid kunnen worden. De kinderen krijgen zo ook vaak instructiegevoelige lessen per leerjaar. Zo wordt voor Frans 5 en 6 opgesplitst. De Franse les begint steeds met het herhalen van een aantal Franse woordjes, elke dag oefenen zorgt ervoor dat we op het einde van het schooljaar onze woordenschat goed onder de knie hebben! Vaak luisteren we in die les naar een Franse tekst, wordt de uitspraak van nieuwe Franse woorden ingeoefend en oefenen we met elkaar dialoogjes of woordenschat in.
Na de middag komen de andere vakken aan de beurt: wereldoriëntatie, godsdienst en natuurlijk ook muzische opvoeding! In deze muzische lessen proberen we steeds iets creatiefs te doen zodat elk kind, met zijn eigen talenten, zich aangesproken voelt om met veel zin aan de slag te gaan! Juf Els gaat dan sterk projectgericht aan de slag met de hele groep. We leren met en van elkaar!