De lagere school

Na een zachte overgang tussen de kleuterschool en de lagere school landen de kinderen in het eerste leerjaar. Juf Annie neemt hen mee in een nieuw schoolsysteem waarbij we verder bouwen op het kwaliteitsvol kleutersonderwijs en de kinderen laten groeien in hun rol als leerling. In de lagere school kijken wij sterk ontwikkelingsgericht naar de kinderen. Wij zorgen voor de afstemming tussen het leerplan en hun ontwikkeling. Onze zorgvisie is gericht naar de groei bij de kinderen!

Een dag bij Nest Griet

8u35, de bel rinkelt, alle kinderen gaan samen met de juf naar de klas en legen hun boekentas. Op het bord zien ze al staan welke lessen er vandaag aan bod komen.  Zo leggen ze meteen de juiste boeken klaar op hun bank. In de voormiddag komen er voornamelijk hoofdvakken aan bod: de kinderen gaan dus per leerjaar zitten, het 3de leerjaar aan de ene kant van de klas, het 4de leerjaar aan de andere kant van de klas.  Zo kan de juf gemakkelijk met elke groep werken. Juf Griet gaat van start met een taalles voor de hele klas. We zitten in op diepgang, vaardigheden, strategieën en woordenschat. Daarom werken wij met één spoor van de Taalkanjers. De juf zorgt voor differentiatie bij de instructie en inoefening voor de twee leerjaren.

9u25, juf Katleijne komt de kinderen van het 4de leerjaar halen, zodat zij afzonderlijk kunnen werken aan het rekenprogramma van het vierde leerjaar. Ook juf Griet kan zich nu even enkel op het 3de leerjaar concentreren.

10u15, even uitblazen tijdens de speeltijd! Na de speeltijd werken we verder aan wiskunde. De voormiddag sluiten we altijd af met het contractwerk. De kinderen gaan zelfstandig aan de slag. Terwijl de kinderen oefenen op hun niveau of kunnen bezig zijn met een eigen interesse is er ook tijd voor verlengde instructie en remediëring. Daarna is er nog tijd voor een liedje en een dansje en het is al middag! Na de middag nemen de kinderen een andere plaats in: nu zit het 3de en het 4de leerjaar door elkaar. Lekker gezellig en zo kunnen ze ook nog veel opsteken van elkaar!  Tijd voor meer ontspannende vakken nu: wereldoriëntatie, godsdienst en muzische vakken.

15u45, een boeiende schooldag zit er al weer op!

Een dag bij Nest Els

Nadat iedereen in de klas is binnengekomen, beginnen we de dag met een ‘goeiemorgen’! Daarna zien de leerlingen op het digitale bord een ‘geheugensteuntje’ van wat er allemaal moet gebeuren: huistaken en briefjes afgeven aan de juf, boeken en mappen terug in hun bank ordenen, boekentas leegmaken en achteraan in de klas op het rek zetten.

Op het zijbord staat een overzicht van de lessen die in de voormiddag aan bod komen. Nederlands, wiskunde, Frans: voor elk vak staan de juiste pagina’s en de benodigdheden (tekendriehoek, passer, woordenboek,…) genoteerd. Zo weet elke leerling perfect wat hij/zij nodig heeft om de les te kunnen volgen.

Nu kan de les beginnen! Verschillende werkvormen komen aanbod zodat alle kindern maximaal begeleid kunnen worden. De kinderen krijgen zo ook vaak instructiegevoelige lessen per leerjaar. Zo wordt voor Frans 5 en 6 opgesplits. De Franse les begint steeds met het herhalen van een aantal Franse woordjes, elke dag oefenen zorgt ervoor dat we op het einde van het schooljaar onze woordenschat goed onder de knie hebben! Vaak luisteren we in die les naar een Franse tekst, wordt de uitspraak van nieuwe Franse woorden ingeoefend en oefenen we met elkaar dialoogjes of woordenschat in.

Na de middag komen de andere vakken aan de beurt: wereldoriëntatie, godsdienst en natuurlijk ook muzische opvoeding! In deze muzische lessen proberen we steeds iets creatiefs te doen zodat elk kind, met zijn eigen talenten, zich aangesproken voelt om met veel zin aan de slag te gaan! Juf Els gaat dan sterk projectgericht aan de slag met de hele groep. We leren met en van elkaar!