Ons leerplan

‘Zin in leren! Zin in leven’ is het leerplanconcept voor katholiek basisonderwijs.

Als katholieke basisschool willen we bij elke leerling ‘Zin in leren! Zin in leven!’ realiseren, rekening houdend met de grote variatie aan talenten en mogelijkheden bij leerlingen. ‘Zin in…’ verwijst in eerste instantie naar alles wat met motivatie te maken heeft: goesting krijgen en hebben, optimisme in de toekomst, groei en ontwikkelbaarheid van dingen enz. Maar daarnaast verwijst het ook naar de levensbeschouwelijke inspiratie van waaruit mensen leven en een diepere betekenis geven aan de dingen. We hopen dat onderwijs ertoe bijdraagt dat kinderen en jongeren zich ontwikkelen tot geïnspireerde zinzoekers die persoonlijke waarden durven vooropstellen van waaruit ze keuzes maken, handelen en samenleven met anderen.

We gaan ervoor

1. Zin in leren:
    We gaan uit van een gezonde leerambitie voor elke leerling. Daarbij is er veel aandacht voor het benutten van de ‘leer-kracht’ die in elke leerling schuilt. Dat komt immers zijn/haar gevoel van eigenaarschap over het eigen leren ten goede. In het kader van levenslang leren is dat erg belangrijk. Bereidheid tot leren is namelijk een voorwaarde voor een autonome en gelukkige toekomst in de snel evoluerende maatschappij rondom ons. Bovendien geeft de positieve ervaring dat leren wat oplevert voldoening. Dat motiveert om nog meer en blijvend te leren.
  2. Zin in leven:
    Als katholieke basisschool werken we vanuit het idee dat mensen groeien dankzij en doorheen verbondenheid met medemensen, samenleving en wereld. Deze verbondenheid betekent ook verantwoordelijkheid. Vanuit deze visie willen we als katholieke basisschool de leerlingen voorbereiden op een gelukkig leven waarin ze zelfstandig beslissingen kunnen nemen waarvoor ze verantwoordelijkheid dragen en waarbij ze engagement tonen binnen én buiten de school.

Het leerplan bestaat uit 10 ontwikkelvelden:

Meer info: https://zill.katholiekonderwijs.vlaanderen/